Tuesday 28 July 2015

Masalah Xboleh Start Enjin...


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
dan Salam Sejahtera,

 Kebiasaannya masalah keta amt yg xboleh nak start enjin ni berpunca daripada kotoran / debu carbon brush  yg berada didalam electric pump.
Masalah ini jugalah yg telah menimpa seorang pengguna savvy amt dr kajang. Keretanya tidak dapat dihidupkn enjin selama lebih 2bulan. Dan pada pagi ahad yg lepas aku datang bersama isteri utk melihat2 apa yg perlu diperbaiki. Bila bukak je bonet aku tgk minyak auto kelihatan penuh didalam tangki tersebut. Dengan senyum selamba aku minta sebatang besi dan pemilik kereta hairan dengan permintaan tu. Sebaik sahaja aku ketuk electric pump tersebut, anak pemilik terus tersenyum lebar kerana enjin kereta telah dapat dihidupkn. Persetujuan dicapai utk kerja2 pembaikan d
an pabila dah bukak keta tu ternampak pulak lelehan minyak enjin yg agak teruk. leaking ni klu dibiarkn boleh menyebabkn kerosakan kpd driveshaft + steering rack dll. Oleh itu pemilik kereta telah memberikn arahan agar aku membaikpulih keadaan topseal enjin kereta tersebut. Lagi sekali, jom kita layan gambar ok!

perhatikan kotoran akibat dari minyak gear yg telah leaking...

gambar dekat...

gambar dekat 2...

selepas dibeersihkan dan ditukar isi perut clutch pump & electric pump...

kerja waktu malam daaa...

gambar dekat selepas dibersihkn...



minyak enjin yg telah meleleh keluar dan membentuk kotoran...tebal dah ni...

lagi gambar...


proses membuka rocker cover...

proses...

gambar dekat...tebal amat dh ni...

rocker cover yg telah dibersihkan dan di coating dgn warna silver...

intake manifold yg telah dibersihkan dan ditukar oilsealnya...

dah siap dah...jam 12:28am malam tadi...hihihi...


Semoga pemilik kereta tersebut berpuashati dgn hasil kerja aku dan pembantu...


Pomen Pokok Ceri @ Atan
 010-6315942

No comments: