Wednesday 21 May 2014

Skru Yang Jahanam




بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
dan Salam Sejahtera,


[edited on 19 january 2016 - konsep "booked & locked" ialah konsep yg diamalkan oleh aku sendiri untuk mengelakkan diri ini dari tertipu / ditipu / dll...oleh itu sesiapa yg tidak bersetuju @ tidak mahu bekerjasama dalam konsep ini, maaf, anda tidak akan dilayan...konsep ini juga adalah untuk melindungi hak-hak aku & pelanggan...dan konsep ini berdasarkan kepada 'siapa yg bayar dulu dialah yg akan diutamakan...sekian, terima kasih...]

[edited on 29 march 2022 - lokasi Pomen Pokok Ceri adalah di IPOH, PERAK...jadi kpd sesiapa yg GOOGLE Pomen On Wheel sila ambil maklum...sekian, terima kasih...]
 
Kes ni terjadi di Rawang...owner savvy ni call aku kerana enjin keretanya tak dapat nak dihidupkan...aku supek electric pump kereta dia tak berfungsi sebab katanya tiada apa2 bunyi yang kedengaran...persetujuan dicapai dan aku bergerak ke lokasi...
tiba dilokasi, aku terus memulakan proses biasa untuk membuka electric pump setelah membuat diagnose keatas kereta tersebut...bilamana telah sampai ke skru yang berada dibawah untuk dibuka, ianya tidak dapat dibuka...periksa punya periksa, rupa2nya skru yang digunakan adalah bukan skru yang asal dan sememangnya mempunyasi saiz yang berbeza...
Langkah2 untuk membuka skru tersebut adalah dengan cara membuka radiator kereta tersebut...ini bermakna coolant terpaksa dibuang...owner kereta telahpun setuju dan kerja2 pun dijalankan...Alhamdulillah dengan izin ALLAH S.W.T akhirnya setelah lebih 4jam kerja2 membuka dan membersih serta memasang semula telahpun selesai...owner berpuashati kerana keretanya telah dapat dihidupkan dan beroperasi seperti sediakala...



HnR Atan @ Pomen Pokok Ceri
010-6315942 

16 comments:

rick6942s@yahoo.com said...

salam,
berkaitan dengan soalan sy hari tu, brp estimate klu awak dtg tempat saya, sy duk sri damansara, dekat dengan kepong sentral
no saya 0183698001
TK

Anonymous said...

salam,
saya dah sms dah...

Unknown said...

saya nak tya la,,,ada code oil presure switch...lpas 2 kereta x blh msuk D..bolh pakai manual ja...tp bila gna manual kereta suka mati mcm lepas clutch mengejut...kenpa erk...

Pomen Savvy said...

tukar bom & problem solve...

Aduka said...

Yeyy, pomen pokok ceri nak datang melaka, nak ubatkan savvy saya.

Unknown said...

Assalmlkm..bln dpn Insyllh sy akan beli savvy (m),masalahnya sahabat2 sy ramai yg bg komen n pandangan yg negatif..sparepart mahal sgt,ssh nk cr pomen yg pakar utk nk baiki savvy,enjin byk sensor n manja dan byk lg la, so sy nk tahu apa pandangan n nasihat dr tuan...Thanx!

Pomen Savvy said...

waalaikumussalam,
Tuan Ahmad Syahrizan, savvy manual sememangnya kurang bermasaalah...lebih kurang dr savvy amt...nk buat performance pun senang klu savvy manual ni...sparepart skrg ni dh bnyk pilihan dh...nk yg murah atau yg mahal atau yg pertengahan, semua dh ada dh...pilihan n duit kt tangan pengguna...pomen tu mmg agak susah lg klu nk dpt yg betul2 expert tp alhamdulillah klu setakat nk tukar timing belt - minyak enjin - coil n plug tu sekarang ni mana2 bengkel boleh buat...cuma klu masalah yg agak complicated tu macam masalah2 savvy amt ni tu yg kena bawak jumpa pomen2 yg mahir...tp klu savvy manual sy amat yakin bahawa sememngnya amat kurang bermasaalah...klu nk ikut kata orang mmg takkan kemana...kena bg dia try bawak utk test drive dulu baru dia tau kelebihan savvy ni :)

Unknown said...

Terima ksh byk2 tuan pomen...lega sy dgr jwpan n pandangan tuan,sy mmg minat savvy selain harga murah (sekarang) bentuknya pun cun..Insyllh sy akn follow up blog tuan utk further infmation..semoga tuan trus sukses..! :-)

MECHANICA AUTO SERVICES said...

POW memang terbaik moga berjaya bantu BG yg memerlukan....

MECHANICA AUTO SERVICES said...

POW mmg terbaik,arm aku doakan kau berjaya dunia akhirat...

Pomen Savvy said...

Mechanica,
aku sekadar berkongsi ilmu yg dikurniakan ALLAH...ilmu ni bukan utk makan sorang tetapi utk dikongsikan bersama2...InsyaAllah selagi aku terdaya selagi itu aku akan teruskan usaha membaikpulih proton savvy ni...
p/s: keta tu dah ok ke? klu ok syukur Alhamdulillah :)

Unknown said...

Assalammualaikum tuan pomen.saya ada savvy tpi masalahnya Tak boleh nak masuk (R), jalan boleh tapi nak undur paksa la tolak.jalan OK tk msalah. Cek guna lunch gear stic & teaching fault , tukr gear knob pun masih lagi try cek guna lunch blik teaching fault tak bleh nk clear. Tolong tuan pomen saya Tak tau apa lgi nak buat, nak hantar pusat servise mesti kena tukar 1set pehhh mahal...tolong pomen

Pomen Savvy said...

waalaikumussalam...
tukar gear knob? gear knob tu yg tombol bulat tu...ke tukar gear stick? klu dh tukar yg elok / baru, jika gear R xboleh nak masuk jgk lg maknanya antara CP Sensor ataupun solenoid yg dh rosak...takperlu tukar 1set sekiranya masih boleh diperbaiki, InsyaAllah...

Unknown said...

As salam,kereta saya SAVVY manual jer.Beberapa bulan dulu,saya telah meranduk air banjir dengan kereta tersebut,tak la dalam manapun,separas buku lali jr pun,tapi selepas tu,bila saya tekan clutch,ada bunyi mcm berpasir/berdesir pada clutch tu,kenapa yr

Pomen Savvy said...

Salam Wan Tauraniah,
seperti yg telah sy bgtau melalui wasap tempohari itulh jawapannya ye Puan...

faiezul said...

Salam tuan pomen, gear auto akan tukar ke manual bila mebrake yg agak kuat.., pastu engine mati,..masalah BOM tu ke